Carl Suchy & Söhne: De elegantie van details

Is er in het toch al overvolle universum van de horloges ruimte voor nog een merk? Die vraag werd in 2016 volmondig met ‘Ja!’ beantwoord door Robert Punkenhofer, een Oostenrijker die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in onder andere de wereld van kunst en design, toen hij met hulp van de onafhankelijke horlogemaker Marc Jenni het merk ‘Carl Suchy & Söhne’ nieuw leven inblies.

Het merk kent een rijke historie, waarbij het opvallendst is dat het van oorsprong geen Zwitsers merk is, maar verankerd ligt in het Oostenrijks-Hongaarse rijk waar de Habsburgdynastie de scepter zwaaide. Het was onder hun bewind dat Carl Suchy, die in 1796 geboren was in Praag, vele van zijn klanten vond voor zijn zeer hoogstaande horloges en klokken. Onder hen bevond zich onder anderen keizer Franz Joseph I, de man van keizerin Sisi. Ook in wetenschappelijke kringen waren de horloges van Carl Suchy geliefd en te vinden in onder meer de vestzak van Sigmund Freud. In 1853 gaat het merk ook definitief de grens over als de zoon van Suchy, Carl Suchy junior, een manufactuur voor zakhorloges opzet in La Chaux-de-Fonds in Zwitserland. De naam en de faam van het merk nemen in de daarop volgende jaren alleen maar toe, maar hun lot hangt sterk samen met dat van het Habsburgse rijk, dat de Eerste Wereldoorlog niet overleeft, en hierdoor komt er helaas ook een einde aan Carl Suchy & Söhne.

De schoonheid van het functionele
Hoewel het met zo’n geschiedenis verleidelijk moet zijn geweest vooral iets heel klassieks neer te zetten, is dit juist niet de kant die Carl Suchy & Söhne op is gegaan. Met hun eerste creatie, de Waltz N°1, kozen ze er duidelijk voor het vakmanschap van de oprichter van het merk eer aan te doen met een moderne creatie die daadwerkelijk iets toevoegt aan het horloge-universum. Wat hierbij opvalt, is dat de Waltz N°1 qua ontwerp duidelijk geen Zwitsers horloge is, of van Duitse makelij, maar er wel heel dicht tegenaan staat. Het straalt vakmanschap en degelijkheid uit, maar met een passie voor subtiele details. De inspiratie hiervoor werd gevonden bij de Oostenrijkse architect Adolf Loos, die de schoonheid van het functionele altijd centraal stelde in zijn werk. Het resultaat is dat de Waltz N°1 kwaliteit uitstraalt, maar het niet van de daken schreeuwt.

Subtiel en intrigerend
Dit maakt het ook een horloge dat genieten is voor degene die het draagt. Juist als je wat langer de tijd doorbrengt met de Waltz N°1, ga je zien hoe vreselijk geraffineerd het horloge in elkaar zit. Waar tijdens een snelle blik de kast er redelijk normaal uitziet, blijkt dit niet te kloppen als je wat meer tijd neemt om deze te bestuderen. De organische vormen hebben een gepolijste of een gematteerde afwerking, en hierdoor ontstaat er een natuurlijke dynamiek met het licht. Daarnaast is het saffierglas op een prachtige wijze geïntegreerd, zodat het lijkt te versmelten met de kast. Het guillochemotief op de wijzerplaat is subtiel, maar wederom op dezelfde wijze als ook de kast imponeert. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer details je ziet, en hoe groter de waardering wordt. De seconden worden aangegeven door een ronddraaiend plaatje dat hetzelfde guillochemotief heeft als de wijzerplaat. Door dat deze in een minuut volledig rond ‘walst’, ontstaat er een visueel schouwspel dat zowel subtiel als intrigerend is.

Zichtbare techniek
Vergeleken met de Waltz N°1, is de Waltz N°1 Skeleton iets extraverter. Het combineert een guillochemotief met sleuven in de wijzerplaat, waaronder het uurwerk te zien is. Dit levert een duidelijk ander horloge op waarbij de techniek van het horloge nadrukkelijker aanwezig is.
Deze techniek wordt in beide modellen gevormd door een ultradun kaliber van Vaucher Fleurier, dat vooral opvalt door zijn microrotor. Bij de Waltz N°1 reflecteert de lay-out van het uurwerk de voorkant van het horloge, met volledige bruggen, terwijl die bij de Waltz N°1 Skeleton opengewerkt zijn. Hiermee brengt Carl Suchy & Söhne het unieke karakter van beide horloges ook verder tot uiting in hun uurwerken. Dit maakt beide modellen een duidelijke keuze voor fijnproevers, mensen die kwaliteit herkennen en erkennen en voor wie een horloge vooral een persoonlijke belevenis moet zijn. Carl Suchy zelf zou er ongetwijfeld trots op zijn geweest hoe zijn nalatenschap nu, in de 21e eeuw, voortgezet wordt.

Bekijk alle horloges

*****

Inschrijven voor onze nieuwsbrief: